الكرة المصرية

انتهاء مسيرة وليد سليمان مع الأهلي .. 21 بطولة وتضحية ودموع من أجل النادي

رحلة وليد سليمان مع كرة القدم انتهت بلا رجعة بعد ما أعلن إنه هيعتزل بنهاية الموسم الحالي، واللي هيكون إنهاردة، التلات ضد سيراميكا كليوباترا في آخر ماتشات الأهلي في الدوري المصري وبالتالي نهاية الموسم –الكئيب- على جماهير النادي الأهلي.

وليد سليمان أعلن نهاية مشواره مع كرة القدم وقت خوض النادي الأهلي بطولة كأس العالم للأندية الموسم دا، وفعلًا تلقى دعم وتشجيع كبير من جماهير الشياطين الحمر اللي موجودة في الإمارات ويودعهم بالطريقة اللي بتليق بيه.

على الرغم إن ماتش سيراميكا كليوباترا هو الأخير لوليد سليمان في مشواره الكروي، لكنه مش موجود في قايمة الأهلي بسبب إصابته في الرقبة واللي مستمرة بقالها فترة، بالتالي مش هيكون موجود في أرضية الملعب.

لكن متوقع إننا هنشوف وليد سليمان في محيط الملعب بكل تأكيد عشان ياخد تحيته من الجماهير في الظهور الأخير لييه كلاعب كرة قدم، وكآخر من تبقى من جيل العظماء في النادي الأهلي، واللي كان باقي من ريحة الحبايب بالنسبة للجماهير.

مسيرة وليد سليمان بقميص المارد الأحمر استمرت 11 سنة، من سنة 2011 واللي كانت حافلة بالبطولات والألقاب واللي دايمًا كان مؤثر في مشوار الأهلي فيها، سواء بالأهداف أو الصناعة أو حتى القتالية في الملعب اللي بيديها للعيبة كلها.

وليد سليمان مع النادي الأهلي حقق 21 بطولة سواء على المستوى المحلي أو الإفريقي، بعد ما فاز ببطولة الدوري المصري 6 مرات، وكأس مصر مرتين والسوبر المصري 5 مرات، على المستوى القاري دوري أبطال إفريقيا 4 مرات والكونفدرالية مرة واحدة والسوبر الإفريقي 3 مرات.

بجانب أرقام وليد سليمان في البطولات، إلا أنه كمان حقق برونزيتين كاس العالم للأندية مرتين عشان يضافوا ضمن إنجازاته الكبيرة مع النادي الأهلي، عشان يترك بصمة تاريخية في تاريخ القلعة الحمراء محدش هيقدر ينسهاله أبدا.

وليد سليمان سجل مع النادي الأهلي 75 هدفًا وصنع حوالي 56 هدفًا على مدار الـ11 موسم لييه بقميص الأهلي، حصيلة أهداف خليته هو الهداف التاريخي للجيل الحالي المتواجد دلوقتي في البطولات الإفريقية خلال السنين الأخيرة.

وليد سليمان مكانته عند جماهير الأهلي مجتش بس من أرقامه وألقابه اللي حققها مع الفريق، لكن بسبب وفاءه الكبير للقلعة الحمراء وإنه تمسك بالانتقال إلى الأهلي من وقت ما كان في بتروجيت والحادثة الشهيرة لما حاول ينتحر بعد ما رفضت إدارة النادي البترولي بيعه للأهلي وقتها.

كمان في ظل هوجة رحيل اللاعبين عن الأهلي زي أحمد فتحي ورمضان صبحي وشريف إكرامي بسبب العروض القوية المقدمة من بيراميدز، وليد سليمان قرر يمضي على بياض وقتها زي ما اعترف كل مسؤولي القلعة الحمراء واللاعب نفسه وإنه مكنش شايف إن فيه حاجة تستدعي إنه يتشرط على الأهلي خالص خصوصًا إنه حلم بالنسباله يكون موجود في الأهلي.

مواقف خلت وليد سليمان لييه مكانه خاصة وكبيرة جدًا عند جماهير الأهلي دا كله بجانب أداءه وتأثيره في الملعب، فبقى معشوق الجماهير للجميل الحالي واللي رحيله هيكون خسارة كبيرة في شخصية الفريق ولاعب كان لييه تأثير على كل اللي حوليه حتى لو برا الملعب.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى