أخبار المونديالقطر 2022

قطر ودعت المونديال رسميًا .. والمجموعة تتعقد والأكوادور أقرب لدور الـ 16 من السنغال وفرص خروج هولندا

مع انتهاء مباريات المجموعة الأولى في الجولة الثانية حدثت حالة من الارتباك في المجموعة دي .. فجأة ودع متتخب قطر مستضيف البطولة المونديال بعد الهزيمة من السنغال، في اوقت اللي كان التعادل بين هولندا والإكوادور.

طيب مين اللي هيصعد من المجموعة دي؟ وإيه فرص هولندا؟ وهل ممكن مش تصعد؟ وإيه المفاجأة اللي ممكن تعملها السنغال؟.. تفاصيل كتيرة نكشفها في الفيديو ده.

ودع منتخب قطر بطولة كأس العالم 2022، اللي يستضيفها للمرة الأولى في تاريخ العرب، وبعد انتهاء مبارياة المجموعة الأولى وبتعادل هولندا مع الإكوادور (1-1).

هزيمة المنتخب القطري الثانية على يد السنغال (1-3)، كانت الهزيمة التانية بعدما اتهزمت من الإكوادور (0-2) في مباراة الافتتاح، لكن المجموعة دي اشتعلت مرة أخرى مع تعادل هولندا والإكوادو اللي منحهم فرصة للصعود في الوقت اللي السنغال بتنافس على الصعود.

تعادل هولندا والإكوادور منحهما فرصة تقاسم صدارة المجموعة الأولى برصيد 4 نقاط، يليهما السنغال (3)، طيب إيه هي حسابات الصعود في مجموعة الارتباك دي؟

المجموعة دي هيكون فيها احتمالات كتيرة خلال الجولة التالتة والأخيرة واللي هيكون فيها هولندا بتواجه قطر في الوقت اللي هتواجه فيه السنغال مع الإكوادور عشان يتم حسم المواجهة في الجولة دي.

الاحتمال الأول هيكون بفوز هولندا على قطر وهو الأقرب في كل الأحوال ومعاه هيكون فوز الاكوادوا على السنغال عشان تصعد هولندا أول مجموعة ومعها الأكوادو بتاني مجموعة. وكل واحد يكون رصيده 7 نقاط.

الاحتمال التاني هيكون فوز هولندا برضو على قطر وبرضو هيكون المجموعة التانية في غيديها الحسم من خلال فوز السنعال ووقتها هيكون الصعودةمن نصيب هولندا والسنغال برصيد 7 نقط لكل منتخب.

أما الاحتمال التالت أن في الوقت اللي هتفوز فيه هولندا على قطر تنتهي المباراة بين السنغال والأكوادو بالتعادل سواء السلبي أو الإيجابي ووقتها هيكون الأكوادو هو الأقرب للصعود لأنه هيكون معه 5 نقاط في الوقت اللي هتكون فيه السنغال معاها 4 نقاط فقط.

كمان في احتمال تاني وهو ضعيف وهي أن قطر تحقق المفاجأة وتفوز على هولندا ووقتها.. هيكون معاها4 نقاط في الوقت اللي هيكون فيه السنغال لو فاز على الإكوادور معاه 6 نقاط ويصعد ويتنافس الاكوادو وهولندا على الصعود بفارق الاهداف.

في نفس الوقت كشفت شبكة “بليتشر ريبورت”، إن منتخب قطر أصبح أول ممثل لبلد مستضيف للمونديال يودع البطولة بعد جولتين فقط على مدار التاريخ، وكمان قطر هو تاني منتخب مستضيف يتعرض للإقصاء من دور مجموعات كأس العالم بعد جنوب أفريقيا في 2010، كمان بيتشارك الفريقان في فشلهما في تحقيق الفوز بأول جولتين بالمونديال.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى